Jak muzyka wpływa na sprzedaż?

Jak muzyka wpływa na sprzedaż?

Mówi się, że muzyka jest pokarmem dla duszy. Jak jednak sugerują badania, wpływa także na rzeczywiste wybory dotyczące diety. Udowodnili to eksperci z University of South Florida, którzy sprawdzili jej wpływ na zachowanie klientów restauracji. Goście słuchali różnych gatunków muzycznych z głośnością 70 i 55 dB. Jak się okazało, natężenie dźwięku wywierało wyraźny wpływ na decyzje odnośnie posiłku. Głośniejsza muzyka skłaniała klientów do wybierania mniej zdrowych, tłustych pokarmów, podczas gdy ciche melodie zwiększały prawdopodobieństwo podejmowania zdrowszych decyzji, np. wyboru sałatki. „Restauracje i supermarkety mogą strategicznie wykorzystywać odtwarzaną w tle muzykę do wpływania na zachowanie klientów” – twierdzi prof. Dipayan Biswas, autor badania.

Podobnych efektów jest więcej. Zespół z BI Norwegian Business School, jednej z najlepszych szkół biznesu w Norwegii,  odkrył na przykład, że dzięki muzyce można zwiększyć sprzedaż w zatłoczonych sklepach. Eksperyment, w którym naukowcy przeanalizowali zawartość ponad 40 tys. koszyków z zakupami, pokazał kilka efektów. Po pierwsze – w odniesieniu do wzrostu zatłoczenia sklepu, poziom sprzedaży można zilustrować odwróconą literą „U”, tzn. do pewnego momentu sprzedaż rośnie, a potem spada. Po drugie, w obecności muzyki o żwawym rytmie, klienci więcej wydają. Badanie pokazało jednocześnie, że muzyka nie skłania do kupowania droższych produktów, ale impulsywnego kupowania większej ich liczby. Naukowcy zwracają więc uwagę na to, że warto kontrolować poziom zatłoczenia sklepu, a jeśli już do niego dojdzie, to sprzedaż można zwiększyć dzięki prostemu zabiegowi odtwarzania dynamicznej muzyki. Jako menedżer sklepu czy restauracji powinieneś wówczas wziąć pod uwagę, jakie produkty klienci częściej kupują w asyście skocznych piosenek.

Jako menedżer restauracji czy sklepu powinieneś zadbać nie tylko o muzykę. Tocząc codzienną walkę o realizację celów sprzedażowych pomyśl o tym, żeby odpowiednio dobrane dźwięki współgrały z innymi elementami obecnymi we wnętrzu sklepu czy restauracji, które skłonią klientów do zostawania pieniędzy w kasie. Zespół z finlandzkiej Akademii Sibeliusa, uczelni muzycznej będącej częścią Uniwersytetu Sztuki w Helsinkach, dowiódł, że w taki sposób działa np. oświetlenie, meble, kolory, akustyka i właśnie słyszane w tle dźwięki. Badacze odkryli na przykład, że w restauracjach muzyka wywołując m.in. emocjonalne doznania, razem z otaczającą klientów przestrzenią stanowi ważną część doświadczenia obejmującego wiele zmysłów. Z kolei odgłosy natury odtwarzane w sklepie spożywczym aż o 20 proc zwiększyły sprzedaż. „Razem z klientami oceniliśmy założenia i możliwe działania, aby dowiedzieć się, czy można poprawić coś w akustycznym środowisku sklepu” – mówi jeden z badaczy prof. Heikki Uimonen. „Dzięki określeniu optymalnego środowiska dźwiękowego w sklepie spożywczym, byliśmy w stanie wpłynąć na społeczne zachowanie klientów”- dodaje ekspert.

shares
0
0.00